Aqua, water, H2O, zkrátka voda

Voda – kolébka života. Člověk je tvořen ze 70% vodou a její nedostatek je fatální. Vodu pijeme, ve vodě vaříme, vodou se umýváme, voda tvoří jednu ze základních složek většiny kosmetiky. Existuje ale také všeobecné povědomí o tom, že voda vysušuje, tedy hlavně pokožku. Trochu nesmyslnné tvrzení, nemyslíte? Jak by voda mohla vysušovat?

To je právě to, voda prostě vysušovat, tedy zbavovat pokožku vody, nemůže. Pokožka je tvořená buňkami a voda se pohybuje z buněk ven pouze v případě, že je potřeba pokožku ochlazovat (a pak se potíme), anebo pokud je v okolním prostředí rozpuštěno více solí než uvnitř buněk. A to ve vodovodní vodě není.

Co ale může voda dělat, je odmašťování. Jistě víte, že v kůži jsou mazové žlázy, které tvoří kožní maz, směs na bázi tuků a olejů, která naši kůži chrání před vnějšími vlivy. Delší pobyt v teplé vodě nás o tuhle ochranu může částečně připravit. Tenhle efekt se samozřejmě umocňuje používáním různých mýdel a šampónů, které obsahují detergenty, ale o tom až jindy. Samotná voda o chladnější teplotě by odmašťovat neměla nějak výrazně. Voda se totiž s oleji a tuky nemísí. Teplo ale oleje a tuky dělá tekutějšími a pohyblivějšími, teplá voda tedy skutečně může pokožku lehce odmastit.

Ve vodovodní vodě jsou obsažené ještě další látky. Přirozeně voda obsahuje rozpuštěné různé minerální látky. Některé jsou zodpovědné za tvrdost vody, která pak způsobuje vodní kámen. Tvrdá voda „vysušuje“ pokožku víc než měkká. Vodní kámen se totiž usazuje do vlasů a do pokožky. Může ucpat vývody mazových žláz, což vede k nedostatku mazu na pokožce a kromě toho k ucpaným pórům. Navíc, do vody se kvůli desinfekci přidává chlór. Hodně nepěkný a jedovatý zelený plyn. Ten taky vede k „vysušené“ pleti. Příliš velká dávka chlóru může pleť pěkně podráždit i u osob, které ani netrpí suchou a citlivou pletí. Může na něj vzniknout i alergie. 

A co voda v kosmetice? Tam se používá čištěná nebo i destilovaná voda, která by rozhodně neměla být nijak riziková a vysušovat nebude.

A nakonec, mýt či nemýt? Zaznamenala jsem nový trend nepoužívání obyčejné vody v péči o pleť a využívání pouze kosmetických přípravků. Podle mě je ale voda základem pleťové hygieny. Tak jako tak v bezoplachové péči bude voda obsažená minimálně jako hlavní součást pleťové vody, nebo alespoň já si neumím představit, že bych pleť „neomyla“ a jen vrstvila oleje. Navíc, vyznat se ve složení kosmetiky není žádná sranda. Snadno se tak může stát, že kosmetika bude obsahovat látky, které pokožku vysušují nebo odmašťují mnohem víc, než obyčejná voda. Pokud ale žijete v oblasti s tvrdou nebo přechlorovanou vodou a máte problémy se suchou pletí, zkusila bych vodovodní vodu na obličej převařit. Pokud ani to nepomůže, zkuste ji vyměnit za kojeneckou nebo destilovanou vodu.

A co vy, s vodou nebo bez?

Markéta

Zdroje obrázků:

http://www.globalwaterfund.com/

http://milliongallery.blg.lt/gallery/Steps_to_Washing_Your_Face.html

12 thoughts on “Aqua, water, H2O, zkrátka voda

  1. Milá Markét, ať ti to tu šlape! Ten obrázek v hlavičce se ti moc povedl:) A čánek, na ten jsem se moc těšila, víš jak – osmóza je sviňa, ale není to to jediné, jsem ráda za shrnutí a doufám, že se tady rozproudí diskuze… Veronika

  2. Ahoj 🙂 máš parádní úvodní obrázek!
    Já to mám s vodou tak, že pak cítím pnutí a vyschnu do šupinek a je jedno, jaká voda to je. Vždycky si to vykládám tak, že s tou novou vodou z omývání se mi z pleti odpaří i ta stávající. Nevím, ale řeším to ihned namazáním a v pohodě 🙂

    1. Děkuju :), já se suchou pletí problém nemám, ale po umytí taky trochu pnutí cítím. Je to asi tím, že mám ráda hodně teplou vodu ve sprše a obličej s ní opláchnu taky. Mazání je i pro mě nezbytnost a myslím, že pro rychlejší obnovu přirozené ochrany pleti a její výživu je mazání důležitý krok.

  3. Zajímavý šlánek 🙂 A zmzlá i v létě jsem i já ..a jakmile se mi ty ruce a nohy prokrví,tak se necítím dobře a mám pocit oteklosti a ty naběhlé žíly …to raději Zmzlá i v létě 😉
    Budu se těšit na další temata,tohle je hodně zajímavý obor a blog s tímto zaměřením jsem ještě nenašla. Jen tak dál a přeju hodně čtenářů 🙂

    1. Děkuju,
      doufám, že i další témata se ti budou líbit. No a ty ruce a nohy v teple se mi chovají přesně jak říkáš, a ještě se mi děsně zpotí.
      M.

  4. Jéé, tak tady to vypadá slibně a snad se tu spousta slečen a dam něco přiučí 🙂 Já tedy měla chemii jen na gymplu a jeden semestr na vejšce, ale něco málo si pamatuju, tak snad se budu na takových profi stránkách chytat 😀 Šup s tebou do odběru :))
    P.S. Já mám teda opačnej problém, mně je horko i v zimě, kdy doma chodím bez ponožek, bosa 😀

    1. Děkuju :), budu se snažit psát co nejvíc pro laiky. Kdybych přece jen někdy psala moc nepochopitelně, určitě to chci vědět. Cokoliv ráda vysvětlím v komentářích a pokud by nastal hromadný problém, tak článek přepíšu 🙂

  5. ahoj, blog vypadá moc zajímavě, těším se na další články :)! Jinak já bohužel vodu nemůžu (na pleť, na tělo jo :)), kohoutkovou vůbec a i pramenitá/kojenecká mojí periorálce vadí, nemohla jsem tomu věřit, ale je to tak.. snesu jen růžovou květovou vodu, mám nově i heřmánkovou, ale zatím se bojím ji použít :D.. Zdraví další zmrzlá i v létě 😀 Y.

    1. Ahoj, tak to ti teda vůbec nezávidím. Aspoň teda, že ty květové vody zabírají. Heřmánek by měl hodně zklidňovat a působí i protizánětlivě, tak třeba budete kamarádi. Ještě mě teda napadá ta čištěná destilovaná voda, ale nevím jestli se dá rozumně sehnat.

  6. Ahoj Market, na Tvůj blog jsem narazila úplnou náhodou a tímhle článkem už jsi mě dostala. 🙂 Přeju hodně štěstí a úspěchů v blogování, moc ráda se sem budu vracet.
    Co se vody týče, tak mám problémy se suchou pletí, ale omýt obličej před nanesením krému stejně musím, to si prostě nedopustím. Ale vodu používám stručnější, takže pnutí není tak hrozné. 🙂

    1. Děkuju 🙂 studenější voda je určitě pro pleť lepší, já na oplachování před olejováním taky používám spíš vlažnou, jen se před tím trochu „vyvařím“ ve sprše 😀

Zanechat Odpověď

