Silikony, ne ty Pameliny

Silikony najdeme v kosmetice pod různými názvy, nejčastěji končí na -cone, -siloxane nebo -conol. Přidávají se z mnoha důvodů, vlasům propůjčují lesk a také zajišťují, že se vlasy tolik necuchají. V krémech zlepšují jejich roztíratelnost nebo i pocit hydratace a v makeupech a bázích způsobují optické vyhlazení pleti. Můžou nám ale škodit? A proč je já nepoužívám?

Cosmetic-Silicone

Silikony jsou synteticky vyrobené sloučeniny, jejichž základem je kostra tvořená atomy křemíku (Si) a kyslíku. K téhle kostře jsou připojeny postranní řetězce skládající se převážně z uhlíku a vodíku. Postranní řetězce se liší svou strukturou, a tak vznikají různé druhy silikonů. V podstatě se jedná o minerální oleje. Na postranních řetězcích záleží, jak dobře budou silikony rozpustné ve vodě. Silikon se hojně používají ve zdravotnictví, protože se jedná o hypoalergenní materiály, tedy takové, které by měly mít velmi nízký alergenní potenciál, to ale neznamená, že někteří z nás, nemohou být k silikonům přecitlivělí.

Silikony na kůži nebo pleti vytvářejí film, který by měl být dobře propustný pro vzduch, zároveň by měl umožnit vstřebávání jen těch látek, které se vstřebat mají, a naopak udržet jiné látky na povrchu (např. pigmenty v makeupu).

superman510

Použití silikonů v péči o pleť si jistě mnoho z vás spojuje se vznikem akné. Film, který silikony tvoří, prý ucpávají póry, a to pak vede ke vzniku akné. Tohle je ale nesprávná informace. Silikony jsou příliš velké, aby mohly ucpat póry v kůži. Silikony se naopak úspěšně používají při léčbě akné (zlepšují účinek aktivních látek v léčivých mastech) a také v korekci jizev po akné.

A co silikony v péči o vlasy? Tady opět na vlasech vzniká mikrofilm. Pokud se jedná o ve vodě rozpustné silikony (Dimethicone Copolyol, Lauryl Methicone Copolyol, Hydrolyzed wheat protein (Hydroxypropyl Polysiloxane) nebo silikony s předponou PEG), umyjete je snadno pouze vodou, nebo šampóny bez silných pěnidel. Většina silikonů je však ve vodě špatně rozpustná a lze je vymýt jen opakovaným použitím šampónu se sulfáty. Pokud tedy není vrstva silikonu smyta, může narůstat vrstva mikrofilmu. Podobně jako u pleti, silikonový mikrofilm dobře propouští vzduch. Otázkou ale je, jak tomu je ve velké vrstvě. Vrstva silikonu může vlasy zatěžovat, přirozeně vlnité vlasy narovnávat až do zplihlého vzhledu. Silikonový obal vlasu může také u někoho zapříčinit sušení a lámání vlasů. Je ale fakt, že vliv silikonů na kvalitu vlasů je hodně individuální, někdo se bez nich neobejde, u jiného zas udělají velkou paseku.

glossy-hair1

Světem proběhlo také několik zpráv zpochybňujících bezpečnost silikonů. První z nich se týkala cyklotetrasiloxanu (D4), cyklopentasiloxanu (D5) a cyklohexasiloxanu (D6), které se měly akumulovat v tělech organismů. Druhá se týkala pouze D4, měl prý narušovat hormonální funkce organismu. Obě zjištětní se ale nepodařilo potvrdit, a silikony jsou i nadále považovány za pro člověka bezpečné.

Silikony ale bez debat představují problém pro životní prostředí. Protože se jedná o uměle vytvořené látky, které jsou navíc obvykle ve vodě nerozpustné, velmi těžko se v přírodě rozkládají.

D4_D5_D6
Takhle vypadají D4, D5 a D6

Z toho, co jsem tu teď napsala, vyplývá, že silikony rozhodně nejsou takové zlo, jak by se mohlo zdát. Takže si každý udělejte vlastní názor. Pokud se silikony nemáte problém, používejte je v klidu dál.

Já osobně se silikonům vyhýbám. Začala jsem je řešit ne kvůli vlasům, ne kvůli pleti, ale kvůli kontaktním čočkám. Čočky nosím už hodně dlouho a vždycky jsem měla hydrogelové. Jednou mě ale optička přesvědčila, ať zkusím nový typ, silikonový, že prý propouští víc vzduchu k oku a budu tak mít míň žilek. První týden jsem rozdíl nezaznamenala, pak se ale čočky začaly zanášet a noční oplach nestačil, aby se vyčistily. V průběhu druhého týdne se dostavil brutální zánět spojivek. Bylo to poprvé, co jsem zánět spojivek měla. Ano, patřím mezi několik málo „šťastlivců“ přecitlivělých na silikony (alespoň co se očí týče). Vrátila jsem se ke svým hydrogelovým čočkám a od té doby si silikony hlídám. Moje intolerance se mi potvrdila, když na mě jednou použili dvoufázový odličovač na silikonové bázi. Do večera zarudlé oči, díky nechci.

červené oko králik
Ne, takhle roztomilé to nebylo.

I když jsem na používání  přírodní kosmetiky přešla docela nedávno, silikony jsem si na vlasy nikdy nedávala. Snad díky mastnějším vlasům jsem se náhodou silikonům vyhla. Když jsem poprvé zkusila silikonový bezoplachový olejíček, nestačila jsem se divit. Vlasy mi tak divně šustily, moje přirozené vlny najednou vypadaly naprosto neforemně. V tělové kosmetice s nimi mám nejmenší problém, přijde mi ale, že v porovnání s přírodními tělovými másly mnohem hůř hydratují. Za mě tedy velké NE, díky!

Jak to máte se silikony vy? Překvapilo vás, že je kolem nich taková bublina?

Markéta

Zdroje některých informací a obrázků:

http://kjbennett.com/cosmetic-silicone-safety-fact-fiction/

http://www.modernman.com/acne-myths/

http://www.paulaschoice.com/cosmetic-ingredient-dictionary/definition/silicone

http://www.naturallycurly.com/curlreading/kinky-hair-type-4a/silicones-good-bad-the-ugly/

http://blackhairmedia.com/hair-care/silicones-in-hair-products-good-or-bad/

http://www.bms.co.in/5-amazing-home-remedies-to-the-perfect-glossy-hair/

http://www.sust-chem.ethz.ch/research/groups/prod_assessment/Projects/andreas

http://spodvrskov.webnode.sk/starostlivost-o-kralika/plemena-zakrslych-kralikov/

9 thoughts on “Silikony, ne ty Pameliny

  1. Přírodní kosmetiku řeším, ale silikony jsem upřímně řečeno nikdy neřešila, jsem ráda že jsi mi potvrdila moje domněnky, že to přece jen není tak horké a že ta bublina kolem nich je zbytečně velká 🙂 Super článek, i když nejsem biolog ani chemik, ráda mám věci vysvětlené, abych si sama mohla udělat obrázek a vlastní názor. Bohužel však většina firem a média přistupují ke spotřebiteli, jako k —, hodí strohou informaci, např. silikony v šamponech jsou škodlivé, my ti nabízíme bez silikonů, ale proč, jak, to si každý musí dostudovat sám pokud chce a má zájem vědět víc… a nakonec člověk zjistí, že to zase někdo vymyslel a „objevil“ kvůli tomu aby vydélal ještě víc, když skončila éra kdy se vydělávalo s touto složkou, tak proč to nezkusit bez ní :).
    Těším se na další odborné články 😉

  2. Zdravím tě, Markét 🙂
    Super článek, nikdy by mě nenapadlo, že někdo může mít alergii (nebo přecitlivělost) na silikony…
    Chci se tě jen zeptat: nevíš, jak je to s těmi hydrolyzovanými rostlinnými proteiny? Vždycky jsem si myslela, že silikony jsou pouze produktem ropného průmyslu… Jde tedy udělat syntetický silikon z proteinu za přidání křemíku? Nebo v čem je to kouzlo?
    Díky a přeju hezký zbytek prázdnin 🙂

    1. Přiznám se, že přesně nevím, jak to s tou výrobou je. Proteiny jsou v podstatě uhlovodíkové řetězce, které tedy navíc obsahují ještě atomy dusíku (to může být důvod dobré rozpustnosti takových silikonů). Tyhle uhlovodíkové řetězce můžou sloužit jako postranní řetězce, které se klasicky vyrábějí z ropných derivátů. Rosliny samy o sobě obsahují křemík, tedy přesněji oxid křemičitý, ale podle mě se určitě přidává.
      Tobě taky krásný zbytek prázdnin.
      M.

    2. Tak jsem zapátrala, a kopolymery silikonu a proteinu se získávají z polydimethyl siloxanů, které se kovalentě vážou na aminoskupiny hydrolyzátu rostlinného proteinu. Takže se to zřejmě bez ropy neobejde (polydimethyl siloxan). Našla jsem to v téhle knize Handbook of Cosmetic Science and Technology, kterou mi strejda Google našel. Vypadá dost dobře, hledala jsem „hydrolyzed wheat protein hydroxypropyl polysiloxane production“, kdyby sis chtěla počíst něco víc.

  3. To jsem teda překvapená, že silikony neucpávají póry. Jak je teda možné, že mi silikonové make-upy, krémy způsobují akné na pleťi?

    1. Po pravdě mě to taky překvapilo. Prý jsou ale za to akné zodpovědné jiné látky přítomné v některých makeupech například glycerin nebo některé přírodní či syntetické oleje nebo i právě pigmenty. Molekuly silikonů jsou příliš velké, aby póry ucpaly. Samozřejmě je ale také velmi důležité důkladné odlíčení pleti a správná další péče.
      M.

      1. Zajímavé. O obličej se starám (odlíčení nevyjma), glycerin používám i v jiných přípravcích a stejně.. Stejně mě do silikonů asi nikdo nedostane, budu je z toho vždycky podezřívat 😀

Zanechat Odpověď

