Tři bratři

Včera večer jsem byla s mamkou na pohádce Tři bratři, kterou režíroval Jan Svěrák, Zdeněk Svěrák napsal scénář a o hudbu se postaral Jaroslav Uhlíř. No a ještě nikdy jsem neměla z pohádky tak rozporuplné pocity, až jsem se rozhodla, že vám o tom musím napsat. (A omlouvám se, příspěvek bude obsahovat hodně textu, takže kdo chce, rozklikne, ostatní počkají zas na nějakou kosmetiku).

10515241_320264071482420_6007708665849037770_o

Od pohádky jsem čekala dost, Svěrákovi, hvězdné obsazení a pozitivní ohlasy. Z kina jsem ale prostě odešla rozpačitá. Na filmu bylo dost věcí, které se mi nelíbily nebo mě vyvedly z míry ale naopak zase mě hodně věcí zaujalo a potěšilo. Začnu asi těmi negativními částmi.

V pohádce jsou v podstatě nacpány tři klasické pohádky – Šípková Růženka, Karkulka a Maruška a 12 měsíčků. Tři příběhy v jednom působily dost hekticky a prostě si myslím, že to je celý problém, proč pohádka nakonec vyzněla tak rozpačitě. Na tři tradiční pohádky nebyl čas, bylo potřeba tam toho nacpat co nejvíc v nejkratším čase a ještě to udělat vtipně.

Další věc, která se mi moc nelíbila, bylo podle mě nadměrné množství písniček. Jako já nevím, jasně že Svěrákovy pohádky se bez písniček neobejdou, ale co je moc, to je moc. Mám pocit, že dnešní pohádkovou tvorbu začaly hrozně ovlivňovat Dyznyovky, což jsou takové muzikály pro děti s prvoplánovou přesladkou hudbou. Ježí se mi z toho chlupy, když tyhle songy slyším. Od Svěráka jsem čekala něco víc. Písničky, co mají šmrnc, jsou vtipné, vkusné a dobře se pamatují. Pamatujete na Lotrando a Zubejda? Z filmu jsme odcházeli a zpívali si minimálně „nám se stalo něco překrásného“… Písničky v Lotrandovi sedí do děje, přicházejí vždy ve vhodné chvíli a jsou nenucené. Ve Třech bratřích? Nepamatuju si jediný text, ani melodii, líbily se mi všehovšudy dvě písničky (Vojty Dyka a Karkulčina – u té si skoro pamatuju text a byla fakt vtipná), ale v tom davu ostatních nadbytečných poněkud zapadly. Navíc mi připadala většina na jedno brdo a zbytečně dlouhá, např. při křtinách Růženky. A nezachránili to ani výborní zpěváci, obecně jsem měla problém spíš se sólovými částmi písní a naopak chóry tomu dodávaly grády a epičnost.

Pohádka o Šípkové Růžence podle mě dostala málo prostoru. Naopak Karkulka mi přišla až lehce psychedelická. Mluvící zvířátka, divý vycpaný bílý jelen a velmi nechutný vlk. Plus nevím, jaký byl záměr svatebního ujednání téměř dospělého Matěje s možná osmiletou Karkulkou. Možná ukázat dětem, že dřív se ujednávaly svatby již v tak útlém věku? Nebo vtip, který na konci (na svatbě) završí Matěj hodnocením nevěsty, tedy že si možná své unáhlené rozhodnutí rozmyslí? Žádost Matěje o ruku Karkulky byl ale tak šokující moment, že jsme uvažovaly nad možností, zda není Matěj pedofilní. Naopak Maruška byla zpracována fakt parádně a škoda, že si nezasloužila celý film.

Co se mi naopak na filmu moc a moc líbilo a zaslouží si podle mě pozornost?

Pohádka se snažila ukázat dětem skutečné historické a tradiční události. K čemu sloužily rytmické lidové písně? K tlučení sena cepy, nebo třeba k praní prádla, aby to šlo pěkně do rytmu a pravidelně, když na jedné věci pracuje víc lidí. Taky jak vypadala pořádná vesnická tancovačka. Nebo jak se dojí kráva.I kostýmy se povedly a do pohádek dobře pasovaly.

A asi nejvíc mě nadchlo minimální používání speciálních efektů a využití loutek. V dnešní době, kdy se vše digitalizuje a snaží se zachytit, co nejrealističtěji, se tahle pohádka nebála jít na to tradičně. Vycvičená zvířata místo digitálních, vycpaniny, když to jinak nešlo. Nebo naprosto slizký vlk s gaviálí čelistí a nechutně dlouhým jazykem, kterému šla pára z tlamy a odkapávaly sliny. Jasně, vlci takhle nevypadají, ale upřímně, kdyby v pohádce byl vlk, které dítko by poznalo, že se skutečně jedná o vlka? A navíc, tohle bylo naprosto geniální znázornění zlé postavy. Byl strašidelný, byl nechutný, ale zároveň byl i komický.

Verdikt? Pořád nevím. Prostě, já na Svěrákovi a Uhlířovi a jejich Hodině zpěvu, Třech Veteránech nebo právě Lotrandovi a Zubejdě vyrostla. Pamatuju si jak jsem se na ně vždycky těšila, měla všechny jejich kazety a všechny písničky uměla nazpaměť. Pamatuju si, jak všechny písničky a pohádky zároveň obsahovaly i něco pro dospělé. Tři bratři nejsou špatná pohádka, vlastně je to dost dobrá pohádka. Jen jsem prostě čekala nějakou pecku, to na čem jsem vyrostla. No a úplně jsem to nedostala, přišlo mi to všechno trochu nucené a hektické… Možná je to prostě jen stářím. Stářím mým, že už jsem prostě na pohádky velká, nebo stářím Zdeňka Svěráka, na kterém už je jeho věk vidět a možná už jen čerpá z podstaty a ze starých dobrých vtipů, které by ale přece jen potřebovaly drobet oživit.

Viděli jste pohádku? Co si o ní myslíte?

Markéta

5 thoughts on “Tři bratři

  1. Já jsem byla v neděli a byla jsem fakt strašně nadšená, moc se mi film líbil :). Mně se právě strašně líbilo, že to celé bylo prakticky veršované (obdivuju, že to někdo vůbec takhle složil :)) a většina zpívaná. Hudba mi přišla fakt dobře zvolená a na Uhlíře netypická v tom, že to bylo moderní (pamatuju si totiž jeho písničky z mého dětství :D) a skvěle doplňovalo/tvořilo děj. Taky se mi nejmíň líbila Karkulka, nejvíc asi Růženka, z Marušky se mi nejvíc líbilo 12 měsíčků :D, nemusím moc Dyka. Ale celkově se mi film líbil fakt moc, byl i vtipný, což je super.

    1. Já zas nemusím Kluse. Jsem zvědavá, až uvidím pohadku znovu na Vánoce, jaká mi bude připadat pak. Začínám se přiklánět názoru, že se mi libila.
      M.

  2. Veru Lotrando a Zubejda bola krásna rozprávka s krásnymi pesničkami, skvelý dej a celá tá rozprávka mala pointu, bola veľmi zaujímavá. Mne sa páčila aj Nejkrásnejší hádanka od Zdenka Trošky, jeho rozprávky sú zvyčajne veľmi vydarené až na to Peklo s princeznou, ktoré podľa mňa nevyšlo a bolo strašne zvláštne.

    1. Nejkrásnější hádanku jsem ještě neviděla, ale Trošku úplně nemusím, jako příběhově jsou pohádky pěkné, ale přijdou mi trochu takové uječené.
      M.

  3. Pohádka je moc pěkná, neni nad ní moc přemýšlet. Prostě se někomu líbí a někomu ne. Hezky udělaný a taky nemusim pár herců, ale všichni to zahráli moc pěkně. Prostě pohádka, která mě potěšila.

Zanechat Odpověď

