Z kosmetického pekla vol. 2, aneb čím už si nemyju vlasy

Že tu první díl kosmetického pekla byl teprve nedávno? Ano, ani já jsem neplánovala zařadit peklo tak brzo. Jenže člověk míní, výrobci kosmetiky mění. Proto je tu tento pekelný speciál o dvou šampónech, z toho jeden, jsem ještě před půl rokem vynášela do nebes, ano olivový Alverde. A protože je to jeden z nejčtenějších článků na blogu, nemohla jsem vás nechat číst už nepravdivé recenze. Navíc si tu trochu rozebereme sulfáty a čím nás zase jednou výrobci krmí.

Začnu ale kopřivovým šampónem od Bione Cosmetics, což je podle všeho česká firma. Ten mi dala dopotřebovat na vyzkoušení kamarádka, které nevyhovoval, že prý jí po něm začaly padat vlasy. No to mě trochu vyděsilo, ale hrdinně jsem se vrhla do testování.

Obal je příšerný, bez designu a nápadu, ale obal nemyje, že. Voní přesně, jako ty nejlevnější kopřivové šampóny v litrových baleních, které nám na hlavu lily maminky, když jsme měli lupy. Mě tahle vůně nijak nevadí, trochu nostalgie… Překvapivě dobře pění, jako opravdu dost, vyrovná se SLS a SLES ďáblům.

Za pěnu je zodpovědní Sodium C12-14 olefin sulfonate, což je věc, kterou jsem v kosmetice viděla poprvé. Zjistila jsem, že ho lze vyrobit z vosku, ale pro průmyslové účely se většinou vyrábí z ropy (na obalu píšou, že výrobek neobsahuje ropné produkty, tak je třeba opravdu z vosku). Přes nepoškozenou pokožku do těla neproniká, ale přes poraněnou může (a když si češeme vlasy, při mytí hlavu trošku škrábáme, určitě nám nějaká drobná mikrozranění vznikají). Navíc může pokožku iritovat. Pěkné, že? Znovu říkám, že není všechno Bio, co se tváří zeleně.

A teď už k samotným účinkům a proč se propadl do pekla. Krom toho že hodně pění, při oplachování vlasy drhly a vrzaly, a to se mi nestávalo ani u šampónů se SLES. Byly pak docela létavé, hlavně první den po umytí. Druhý den se tvářily OK až do večera, bohužel, co považuju za hroznou zradu, v průběhu třetího dne se děsně rychle zmastily. Jako že ráno to bylo ještě OK, večer umyju, ale v poledne jsem vypadala, jak s máslem u kořínků. Jako jediné pozitivum vidím, že i přes rychlé maštění mě nesvědila hlava. Umyla jsem s ním třikrát, výsledek stále stejný – vlasy jemné přesušené, rychlé maštění a po třetím mytí jsem měla lehce zarudlou pěšinku. To byl konec a šampón poletí do koše.

DSCN4661

A teď k hvězdě večera, protože k téhle změně receptury dal souhlas snad samotný Lucifer. Nechápu v čem je tenhle marketingový tah dobrý, protože stálé zákazníky spíš naštve a kolik nových dovede přitáhnout neodhadnu. Tenhle šampón mi dřív umyl hlavu na čtyři dny, žádné svědění, příjemný objem. A teď? Druhý večer po umytí musím umývat, třetí den jsou vlasy mastné a co hůř, už v průběhu prvního dne po umytí mě začala svědit hlava. A čemu to přikládám za vinu?

Staré vs. nové
Staré vs. nové

Ano, ano, změna pěnidla. On teda šampón prodělal poněkud drastické změny i v pořadí ingrediencí, přibyla mořská sůl a nějaké ty citrusové extrakty, ty by ale neplechu dělat neměly.

To mě celé přimělo, podívat se sulfátům trochu na zub. V čem se vlastně liší SLS, Sodium Coco-Sulfate a Ammonium Lauryl Sulfate? Když jsem si do vědecké databáze zadala Sodium Lauryl Sulfate, našlo mi to krásný obrázek, jak taková molekula vypadá. Ten vlnitý ocásek je mastná kyselina (které najdete v tucích) a vpravo je hydrofilní hlavička tvořená sulfátem, který přes svůj negativní náboj váže pozitivně nabitý sodík. Tahle struktura je zodpovědná za odmašťování, protože molekuly se natáčí nabitou hlavičkou do vody a mastným ocáskem k tukům. Hodně molekul detergentu vytvoří kolem tuku kuličku (micelu) a tu pak z těla spláchnete.

sls

Když jsem hledala Ammonium Lauryl Sulfate, našla jsem toto…

als

Ano, ano, jediný rozdíl je tu plovoucí iont tvořený dusíkem a vodíky – amonný iont (ne nebojte, nesmrdí, stejně jako vás iont sodíku nespálí). Podle mě důvod, proč mě po amonném sulfátu nesvědí hlava, může být právě tím, že amonný iont je slabší zásada (louh) než sodný iont. Samotná odmašťující struktura je ale pořád stejná – sulfát + mastná kyselina.

Největší zábava ale nastane, když hledáte Sodium Coco-sulfate. Poctivá vědecká databáze vám totiž vyplivne SLS. A když zabrousíte mezi synonyma, najdete tam takové jako Sodium Dodecyl Sulfate anebo právě Sodium Coco-sulfate. Rozdíl je pouze ve výrobě. SLS se vyrábí z čištěné mastné kyseliny laurové, kdežto coco-sulfát se vyrábí třeba rovnou z kokosového oleje, ve kterém je směs mastných kyselin – laurové, caprylové, olejové, stearové… Takže výsledný produkt SLS obsahuje také spolu dalšími sulfáty.

Takže nás milí výrobci zase tahají za nos, coco-sulfát může být o fous jemnější než SLS, protože SLS ve směsi může být poměrově méně (ale jak moc šetrné jsou sulfáty vzniklé z ostatních mastných kyselin nikdo moc neřeší), stejně tak u ammonium lauryl slufátu může amonný iont být jemnější než sodný. Pořád mají ale stejné iritační a odmašťující vlastnosti jako SLS.

Nejsem dost chemik na to, abych vysvětlila, proč mi změna jednoho sulfátu na druhý udělala na hlavě takovou neplechu, určitě v tom bude hrát i kontext ostatních ingrediencí, protože ze šampónu od Alterry mě hlava nežrala. Změna složení ale stačila na to, abych započala znovu cestu hledání ideálního šampónu. Koupila jsem si teď Brown Sugar na objem od Urtekramu, který coco-sulfát taky obsahuje, a pokud mě bude hlava opět svědit, dám všem sulfátům červenou kartu.

Jsem se nakonec trochu rozohnila… Jak jste na to vy? Už jste dali sulfátům nadobro sbohem? A taky nechápete neustálé inovace fungujícího složení? A jakékoliv tipy na šampóny ocením!

Markéta

Zdroje:

Kdyby se vám chtělo prohlížet si struktury ingrediencí: http://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/search/#collection=compounds

a nějaké počtení

https://www.zeroxeno.com/blog/sodium-lauryl-sulfate-vs-sodium-coco-sulfate

22 thoughts on “Z kosmetického pekla vol. 2, aneb čím už si nemyju vlasy

  1. No tak to není překvapivé zjištění. Alverde šapmóny používám často, a jsou mé jakž takž oblíbené, to abych si dávala pozor na složení – zase. Brown sugar má teďka taky, a je to takový průměr. Nemůžu se zbavit pocitu, že mi vymývá hennu, ale jinak ujde.

  2. fakt zajímavé… já radši nepoužívám sulfáty žádné, svědila mě po nich pokožka hlavy jak blázen. Doporučila bych arganový Nobilis Tilia (ani přes ten argan fakt není mastný :))

  3. To je pěkně podlé. Šampon jsem kdysi měla a byl fajn, ale znovu už si ho teda nejspíš nekoupím…
    Jinak ale se sulfáty až tak nebojuju, nejvíc mi vadí klasické SLS a SLES, po kterém si po druhém – třetím použití můžu udrbat hlavu. Ten kokosový mi vadí jen občas, když mám extrémně suché období.
    Je ale pravda, že šampony bez sulfátů jsou mi den ode dne tak nějak sympatičtější a sympatičtější…

    1. Právě kvůli SLS a SLES jsem začla hledat v přírodní kosmetice. Začla jsem ammonium sulfátem a ten mi nevadí. Kokosulfát asi záleží v jakém poměru a ostatních složkách. Možná ale opravdu bude na čase od sulfátů upustit úplně.
      M.

  4. Tak to je bomba. Právě jsem zjistila, že můj slavný šampón Ultra Sensitive od Alverde taky obsahuje Sodium Coco-Sulfate. Možná je to jeden z důvodů, proč mi vůbec nesedl. Mám po něm totálně přesušené vlasy, jaké jsem snad nikdy v životě po žádném šampónu neměla. Ani rakytníková řada Natura Siberica mi nepomáhá vrátit vlasy do stavu, v jakém jsem je měla, když jsem používala vlasovou kosmetiku Eco Hysteria. Mimochodem, před chvílí jsem si všimla, že i šampón z rakytníkové řady NS obsahuje Sodium Coco-Sulfate, kdežto Eco Hysteria ne, pokud se správně dívám. Od značky Urtekram jsem v minulosti zkoušela několik šampónů (včetně toho základního bez parfemace), ale nejsou dobré. Od Bioné Cosmetics jsem loni kupovala v Globusu taky jeden (asi ten s Panthenolem?, nejsem si jistá), a byl hrozný. Díky za článek.

    1. Co jsem tak zkoumala, tak jediný šampón od Alverde, který zůstal bez sulfátů, je ten proti lupům. Akorát mi vůbec nevoní. Na Natura Siberica jsem koukala, v jiných řadách než rakytníkové jsou sulfáty schované pod pojmem sodium cocoyl isethionate, který se od SLS lehce liší strukturou mastné kyseliny. Sulfátovou hlavičku má ale taky.
      M.

  5. To jejich měnění složení mě dost štve. U některých věcí mi přijde, že než je vůbec stihnu spotřebovat, už se lahvičky v obchodě pyšní cedulkou neue rezeptur. Ještě víc mě ale Alverde rozlítilo, když mi zrušili oblíbený kondicionér, je to fakt nejlepší věc, jakou jsem na vlasy kdy měla, a bojím se, že je nenahraditelný… Už je to více jak rok (a štve mne to stále), teď to začíná být opět aktuální, neb v koupelně se krčí poslední načaté balení. Mám pár tipů na další nákup, kdo ví, ale jestli budou kompatibilní s mojí kšticí…
    Pokud jde o mne a šampony, bez sulfátů jsem to zkoušela loni, u linie čela a hlavně na začátku pěšinky mě trápí přesušená pokožka hlavy a drobné suché lupy, ale neustoupilo to ani po vynechání sulfátů, takže jimi to asi nebude. Momentálně se vracím zpátky k triu Alverde, Balea, Alterra (a peněženka jásá :). Zatím se zdá, že mi pomáhá šampony často střídat, tak snad ten efekt bude dlouhodobější.
    Ještě otázka mimo, je možné tě nějak sledovat, ideálně přes GFC? Nerada bych, aby mi utíkaly články, tvůj blog vypadá moc zajímavě 😉

    1. Rušení výrobků, které fungují je taky „supr“ tah no. Tak doufám, že některý z nový kondicionérů ti bude fungovat.
      A k tomu sledování, v první řadě děkuju za přízeň :). Jinak s blogem od wordpressu se mi nepodařilo dostat se do GFC (nebo jsem nepřišla jak na to), určitě mě ale najdeš na Bloglovin (ten používám na čtení blogů já), nebo mě můžeš lajknout na FB, vždycky tam na nový článek upozorňuju.
      M.

      1. Hodně si slibuji od Alverde masky s ibiškem (ta růžová), měla jsem ji loni místo kondicionéru a fungovala, jenomže to bylo tak před dvěma změnami složení, kdo ví, jak je na tom teď :/ Kondicionér ze stejné řady je mi nevyhovuje, myslela jsem, že se mi vlasy teď v zimě cuchají kvůli nošení šál, ale po umytí mým oblíbencem šly rozčesat přímo ukázkově, takže viník je jasný.
        Už je to asi vyřešeno, přišel mi jakýsi potvrzovací mail od WordPressu a tam možnost nastavit posílání nových příspěvků na mail 🙂

    2. Ještě k tomu sledování přes GFC, zjistila jsem, že mě tak sledovat můžeš, pokud zadáš adresu mého blogu do bloggera, najdeš můj blog a můžeš ho sledovat. Já jen nemám jak získat statistiky z GFC (jako pravidelné čtenáře atd.

      M.

  6. já nemůžu používat ani coco-sulfát, mám hodně citlivou pokožku hlavy a jakýkoliv sulfát mi dělá neplechu, momentálně mám pšeničný šampón od Weledy, Rhassoul od Urtekramu (ten jediný nemá sulfáty) a růžový od Aubrey Organics (zdá se mi zatím nejlepší) … od Alverde si nemůžu vynachválit meruňkovou masku na vlasy, používám místo kondicionéru 😉 jinak si brousím zuby na Nobilis Tilia nebo Khadi, Natura Siberica zklamala aférou o složení …

    1. Díky za tipy, píšu na seznam, co zkusit 🙂 a od Alverde používám meruňkový kondicionér a je supr, věřím že maska bude asi výživnější, možná ji zkusím taky.
      M.

  7. Ahoj,
    na tu meruňkovou masku na vlasy bacha – po delším používání mi začala hodně vysušovat vlasy. Přičítám to alkoholu hned na začátku ve složení. Ale už to nějaký pátek bude, co jsem ji používala, třeba už změnili složení 😀
    Každopádně až objevíš nějaký šampon, po kterém se ti vlasy nebudou mastit, chci to vědět! Z toho levandulového šamponu od Ziaji mám zatím smíšené pocity…. Ale než spotřebuju půllitrovou lahev, asi si o něm obrázek stihnu udělat 😀 Je sice sulfátový, ale… chceš vzoreček?

    Zuzka

    1. Zuzi dík za nabídku, ale SLS a SLES už na hlavu nedám, naposledy mě málem sežrala hlava 🙂 Ale až najdu zas nějaký šampouš, který u mně dá 4 dny,určitě ti řeknu.

  8. Budu to muset zkontrolovat, miluju ten avokádový šampon… tak to by mě zajímalo, jak to teď je. Všimla jsem si ale, že šampon o 15 Kč zlevnil. Tak asi proto to změnili, nebo nevím…

    1. Nevím, ten avokádový jsem nikdy neměla, i když mám pocit, že ammonium lauryl sulphate býval jen v tom hennovém. Ale pokud ti šampón stále vyhovuje, pak nevidím problém :). Složení změnili i deo kuličce s perlovými výtažky a její funkčnost se nezměnila.
      M.

Zanechat Odpověď

