Host post: Ekzém

A je tu další moc a moc zajímavý článek od Zuzky, zejména pro ty méně šťastné z vás, které se potýkají s atopickým ekzémem. Protože je nadupaný informacemi a osobními zkušenostmi, je trošku delší. Rozhodně ale stojí za přečtení i pokud se vám tahle nepříjemná nemoc vyhýbá, protože je hrozně zajímavě napsaný.

Ahoj všem,

dnes jsem si pro vás přichystala článek o atopickém ekzému.

Na internetu najdete mnoho článků o této tématice, ale najít informace, které by vám přinesly nějaký užitek, je docela oříšek. Dnes to tedy vezmeme pěkně od podlahy!

1

Atopický ekzém má základ v genetice. Vědci se pokouší najít „atopický gen“, který je za projevy zodpovědný, ale stále se jim to nedaří. Nejmírnější formou atopie je suchá kůže, nejhorší pak průduškové astma. Někde mezi se nachází alergie, senná rýma a onen atopický ekzém. Je zajímavé, že se nedědí dané onemocnění, ale sklon k němu. Takže pro představu; moje maminka má alergii na všechno, co kvete, pokud přijde do styku s plísní, tak i astma. Kůži má velmi suchou, na nohou šupinky. Můj tatínek i bratr jsou naprosto zdraví. Já mám ekzém.

A co to ten ekzém je? Na normální zdravé kůži je ochranný film, říká se mu kožní bariéra. V této bariéře se nacházení tuky, především ceramidy. U ekzematika je kožní bariéra nedostatečná, tuků je méně a z kůže se odpařuje voda. Tuky se nacházejí mezi jednotlivými kožními buňkami a bývají tak často přirovnávány k maltě mezi cihlami. Kožní buňky k sobě nepřiléhají tak těsně jako ve zdravé kůži, bývají zdeformované a mají tendenci se odlupovat. Kůže tak nemá zachovanou integritu a je náchylnější k vnějším vlivům, patogenům, alergenům apod.

Do takto oslabené kůže vnikne nějaký dráždivý podnět (patogen, alergen, sůl…) a vyvolá v kůži zánět. Imunitní systém ale nereaguje tak, jak by měl, a dochází k chronickému zánětu v kůži. Ten vyvolává svědění. Svědění vede ke škrábání, škrábání k většímu narušení kůže, narušení kůže vede k většímu průniku dráždivých podnětů… Zkrátka a dobře tu dojde k zacyklení, ze kterého zdánlivě není cesty ven.

Dost bylo teorie, teď přichází na řadu praxe. Začalo to asi v mých 14 nebo 15 letech. Zarudnutí pod kolenem, svědění, mokvání. Nic příjemného. Tehdy jsem si zašla k mé dětské doktorce, ta mi předepsala slabý kortikoidní krém (s nízkou koncentrací hydrokortisolu) a doporučila mi krém značky Linola. Asi 2 týdny jsem se mazala kortikoidy, potom už jen Linolou. Kůže se mi ale úplně nezahojila, pořád jsem tam „něco měla“.

Následovalo několik let relativně klidového období. Občas mě to pod kolenem zasvědělo, tak jsem se podrbala, nic hrozného. Před dvěma lety nás ale Vltava vyhnala z bytu, následovalo hledání bytu nového a stěhování. Jedním slovem stres. Ještě jsem zapomněla dodat, že to bylo ve zkouškovém období 🙂

Ekzém se zhoršil, rozlezl, zrudnul, svěděl a já jsem ho v průběhu pár nocí rozškrábala do krve. To mě donutilo navštívit kožního lékaře. Tím byla doktorka Fialová v pražských Dejvicích. Vyptávala se mě na všechno možné – od prodělaných chorob v dětství až po rodinnou anamnézu. Tehdy mi diagnostikovala atopický ekzém a předepsala mi spoustu mastiček s přesným návodem, kdy kterou používat.

Dva roky jsem dodržovala režimová opatření, dva roky jsem měla relativní pokoj. A pak jsem vlezla do bazénu! Já husa hloupá! A co se nestalo? Ekzém pěkně natekl, zčervenal a byl svědivý a bolavý. Byl tak velký, že jsem neohnula nohu v koleni. Bohužel jsem byla mimo ČR, takže jsem s sebou měla jen promazávací mastičky a tedy žádné kortikoidy, které by mě z toho dostaly ven. Po příjezdu do Prahy jsem opět musela na kožní.

Teď se ekzém zklidnil, ale pořád svědí. Protože kortikoidy se mohou používat jen krátce a na léčbu lokálními imunomodulátory mám ekzém moc mírný, hledala jsem v lékárně krém proti svědění. Pojďme se tedy podívat na to, co se dá koupit bez předpisu v lékárnách.

2

Od firmy Linola se dají sehnat dva krémy s gramáží 50 g. Krém s černým nápisem není moc mastný, má skvělý protisvědivý účinek, trošku chladí, na ekzém je prostě skvělý. Má jedinou vadu – už se nevyrábí. Cena byla asi 80-90 Korun.

Krém s modrým nápisem je naopak velmi mastný. Proti svědění není tak účinný. Ale je fajn, nedráždí mě, a pokud mám ekzém sušší, hezky ho promastí. Teď na léto a tropické teploty byl ale nepoužitelný. Cena je okolo 120-130 Korun.

Za Linolu s černým nápisem jsem tedy byla nucena hledat náhradu. Jednou z nich by mohl být Bepanhten sensiderm. Cena je 150 Kč za 20 g krému. Má zmírňovat svědění a posilovat kožní bariéru. No… mně tedy od svědění nepomáhá.

3

Dalším supr-čupr krémem je Lipobase lipocrem. Dělá se ve dvou velikostech; 8 g za asi 50 Kč a 30 g za 150 Kč. Koupila jsem na zkoušku menší balení. Jo, tenhle krém je super. Kůži hezky zacelí a udělá na ní ochranný film. Má údajně účinkovat až 24 hodin. Ekzém však stále svědí.

4

Excipial krém má obsah tuku 35 %, je ho 100 g a stojí něco málo přes 100 Kč. Excipial mastný krém obsahuje 54 % tuků a je o pár korun dražší. Krémy neobsahuje žádnou účinnou látku, jen vodu a tuky. Snese je i velmi citlivá pokožka. Myslím, že až se zbavím svědění, budou to skvělé promazávací krémy. Nedráždí, hezky hydratují a navíc stojí málo peněz. Ten méně mastný krém teď používám jako spodní vrstvu pod denní krém na obličej. Pokud jsem to ještě nezmínila, k ekzému patří suchá kůže, která se musí mazat.

5

Jako třešničku na dort jsem si nechala tenhle kouzelný krém od Karla Hadka. Koupila jsem ho v Praze na Vinohradské ulici. Poprvé jsem o něm četla u Lišky na blogu a rozhodla jsem se ho vyzkoušet. Už jsem byla zoufalá, ekzém svěděl a kortikoidy už jsem měla vysadit. Když jsem viděla cenu 270 Kč za 50 g krému, třikrát se mi protočily panenky, než jsem krém odnesla k pokladně. Ale pokud to pomůže….

6

Světe div se, konal se zázrak! Po druhém namazání jsem měla pocit, že žádný ekzém nemám! Žádné svědění, žádné pnutí, žádná bolest, nic! Haleluja! Moje nadšení trvalo asi měsíc. Krém proti svědění sice stále funguje výborně, ale ekzém začíná být opět červený. Asi budu muset zvýšit frekvenci mazání z 2x na 3x až 4x denně a zařadit do boje i ostatní pomocníky, kteří byli v poslední době jen v záloze.

Co jsem ještě nezmínila, krém od Karla Hadka je plný bylinek, bambuckého másla, rostlinných olejů… Ale napsáno je to tak malým písmem, že se to dá z krabičky jen stěží přečíst. A navíc neskutečně smrdí.

7

Možná by to chtělo ještě pár slov o lécích na předpis. Lze je rozdělit do dvou skupin; krémy s kortikoidy (hormony) a lokálními imunomodulátory. Kortikoidy se používají vždy jen na nezbytně nutnou dobu, protože při dlouhodobějším používání ztenčují a oslabují kožní bariéru. Jde o stejné nebo podobné látky, které si tělo vyrábí samo, navíc se na kůži mažou jen ve velmi tenké vrstvičce a používají se jen přechodně. Je dobré je vždy kombinovat s krémy, které vám pomáhají obnovovat kožní bariéru, jinak z jejich používání asi není nutné mít obavy.

Lokální imunomodulátory jsou zde pro ty, kteří mají ekzém hodně závažný a potřebují regulovat zánětlivou reakci v kůži v dlouhodobějším měřítku. Údajně jsou bezpečné, ale protože já sama je nepoužívám (mazala jsem jimi jen asi měsíc), víc jsem si o nich nezjišťovala.

Máte-li podobné problémy, kožní lékař vám sestaví léčbu přesně podle vašich potřeb. Výše sepsané povídání jsou jen moje osobní zkušenosti, a co vyhovuje mně, nemusí vyhovovat vám a naopak. Nejsem kožní lékař ani imunolog, takže pokud tu někdo takový je, ať mě opraví či nějak doplní.

Bohužel sem nemůžu dát žádný seznam stránek, ze kterých jsem vyčetla všechny informace. Něco mi zůstalo v hlavě z přednášek, něco mi řekli kožní lékaři, něco mám z knížek a časopisů… Nicméně skvělé stránky o atopickém ekzému jsou: www.atopickyekzem.org

Na závěr pár mých osobních doporučení:

  1. Sprchu doporučuji krátkou, vanu leda s olejem. Do bazénu už nevlezu!
  2. Vyhýbejte se sulfátům v kosmetice. Vysušují. Lepší jsou mycí oleje.
  3. Nepoužívejte agresivní/solné peelingy. Fakt to štípe!
  4. Mažte se, mažte se, mažte se. Po každé sprše nebo koupeli.
  5. Pokud máte léky na předpis, přesvědčte se, že můžete na slunce. Jinak se vám můžou udělat fleky. Já je mám J
  6. Dietou ekzém moc neovlivníte. Dobré je ale přidat do jídelníčku nenasycené mastné kyseliny (oleje).

Vím, že o kortikoidech a podobných věcech panuje hrozně moc předsudků a strachů. Pokud se ale používají tak, jak mají, riziko je minimální. Když vás bolí hlava, taky si vezmete prášek, i když víte, že pro vaše játra to taky není zrovna nejlepší. Podobné je to s kortikoidy. A věřte mi, že je lepší se namazat touhle „zlou mastí“, než si ekzém přes noc rozškrábat a potom chytnout sekundární infekci.

Co používáte na ekzém? Pomohlo vám něco?

Hezký den přeje Zuzka

4 thoughts on “Host post: Ekzém

  1. Skvelý článok :). Ja na ekzém trpím tiež ale našťastie iba na menších plochách a mám momentálne Bepanthen Sensiderm, zatiaľ pokožku udržiava v schopnom stave.

  2. díky za zmínku a jsem ráda, že Hadek alespoň trošku pomohl 😉 sama mám zkušenost s tím, že pokožka je pěkná mrcha a po čase si na krém zvykne a i když dobře fungoval, z ničeho nic přestane :/ takže i když si myslím, že jsem konečně přišla na zázrak, napodruhé už nemusí vyjít, je to prostě alchymie … co mi ale pomáhá nejvíc je moře, já vím, že je to trošku drahá terapie, ale jakmile jsem 1x ročně jela aspoň na týden k moři, ekzém se vůbec neobjevil, pak jsem dvě léta vynechala a byl zpět 😦

    1. Moře? Sůl? Už nikdy víc!!!!
      Ale je mi jasné, že na většinu působí moře pozitivně 😉 Kožaři tvrdí, že je to možná i zásluhou menšího stresu na dovolené. Nicméně máš skvělé, že aspoň víš, co ti pomáhá.

Zanechat Odpověď

