Prázdniny v Římě

No dobře, tak 2,5 dne, řekněme prodloužený víkend. Minulý týden ve středu jsme sedli do letadla a doplachtili s přítelem, jeho bráchou a mamkou na Římské letiště Fiumicino. Pak jsme sedli na vlak, přestoupili na metro a dojeli až do našeho ubytování asi dvě zastávky metra od Vatikánu. Ano, po Kanadě a velikonočním řádění u babičky je tu další z mých cestovatelských. A bude to dlouhé, protože mám hromadu fotek a spoustu zážitků.

Hned, jak jsme se ubytovali, jsme vyrazili do centra. Autobusem, protože to byl ten nejrychlejší spoj. Autobusy sice mají ukazovat příští zastávku, ale ve většině tahle funkce jaksi nefungovala. O to větší dobrodrůžo to bylo. Nicméně do centra kousek o Piazza Navona jsme se dostali bez problémů. Naším prvním cílem byl Pantheon. Už jsme vám říkala, že Řím byl na seznamu mých top měst, která musím navštívít? Řím byl o to zajímavější, že jsem chtěla navštívit místa z knihy a filmu Andělé a démoni. Jedno jsme bohužel nezvládli (to se sochou svaté Terezy), jinak jsme ale iluminátská místa prošli všechna. Vůbec Řím byl pro každého z nás asi o něčem jiném. Pro mě o uličkách, atmosféře a jídle, pro přítele o architektuře, pro jeho mamku to byl silně duchovní zážitek a pro jeho bráchu? Těžko říct, puberťák.

Zpět k Pantheonu, tahle starověká stavba byla uvnitř předělaná do podoby křesťanského chrámu. Jako kostel ale rozhodně nepůsobí. Je vzdušná, kruhová, s dírou ve stropě. A cítíte se tam prostě výborně, i když je Pantheon plný lidí.

Je fascinující, jak dokázali staří mistři stavět budovy tak, aby vydržely stovky a tisíce let.

Z Pantheonu se nám skoro ani nechtělo. Bylo tam opravdu moc příjemně. Mimochodem má vypuklou podlahu, protože tam dírou prší, tak aby voda odtékala ke krajům a odtud pryč.

Ze starobylého chrámu jsme se vydali uličkami k Fontana di Trevi, která mi absolutně vzala dech. Na docela maličkém náměstí je fontána nalepená ke státní budově a zabírá určitě víc než dvě třetiny celého prostranství. Voda v ní je modrá a průzračná jako v moři. A je prostě nádherná. Není divu, že je u ní tolik turistů. Já zvládla ale foto bez nich. Bo já nemám lidi na fotkách ráda.

DSCN9253Od Fontana di Trevi jsme pokračovali uličkami nahodile zpět směr Piazza Navona. Vyloupli jsme se ale u jednoho ze dvou sloupů zdobených neuvěřitelným množství reliéfů, které v Římě můžete vidět. Sloup Marca Aurelia.

A pak zpět na Piazza Navona. Tam najdete hned tři fontány. Prostřední, největší je Fontána 4 řek, Fontana di Quatro Fiumi od Berniniho. Na ní stojí jeden z 12 římských obelisků a za ní je kostel s ostatky svaté Anežky. Mimochodem jako relikvii tam mají její lebku, která je neskutečně maličká. Takovou hlavičku mají tak novorozenci, takže otázka je, odkud ta lebka vůbec je.

Fotky jsou asi ze dvou dnů, protože na Piazza Navona jsme dohromady byli asi 5x, minimálně. Každopádně po téhle procházce jsme se vydali na večeři. Přece jen už byla tma a po celém dni plném letiště, ubytování a procházek jsme byli značně utahaní a hladoví. Pravá italská pizza bodla. A domácí červené víno se k ní dokonale hodilo.

DSCN9301Po večeři jsme to vzali pěšky podél Tibery na autobus kolem Andělského hradu a Svatopetrské katedrály. Po tmě bez lidí vypadala obě místa krásně.

DSCN9310 DSCN9313

Druhý den jsme měli v plánu Vatikán. Přítul chytře koupil vstupenky do Vatikánských muzeí a Sixtinské kaple, abychom nemuseli stát nekonečné fronty. Posnídali jsme ještě teplý čokoládovoý croissant a pravé italské cappuccino v pravé italské cukrárně, kam chodí ráno římané posnídat před prací. Fronty neexistují, kdo dřív přijde a umí se líp prosadit, je obsloužen první. Italština velkou výhodou, trpělivost s sebou, protože se všichni tváří, že je to tam fakt štve. Dostanete ale všechno, co jste si navymýšleli. A ještě je to výborné.

Anebo tyhle profiteroly o velikosti koblížků plněné čím si zamanete. Vyzkoušeli jsme vanilkové, čokoládové a kávové. Všechny výborné a tak plné krému, že nebyl způsob, jak je inteligentně sníst.

Pak už jsme tedy vyrazili metrem směr Vatikán. Mimochodem, už si nikdy nebudu stěžovat na pražské metro. To v Římě je neskutečně přecpané, všechno je strašně posprejované a staré vlakové soupravy šíleně smrdí. No nic. Na Svatopetrské náměstí jsme se dostali asi ve třičtvrtě na deset a překvapilo nás minimum turistů. Do katedrály jsme se tak dostali cobydup, jen jsme museli projít „letištní“ kontrolou. A v katedrále sv. Petra jsme pak strávili skoro hodinu a půl. Je neskutečně obrovská, zdobná, plná uměleckých děl a celá barokní. Možná proto jsme v ní neměli pocit jako v našich gotických katedrálách. Připadala nám opravdu krásná, ale možná až příliš honosná, takže jsme v ní jaksi postrádali pocit kostela.

DSCN9320 DSCN9324 DSCN9333

Takový zajímavý detail, který mě pak zaujal i v dalších kostelech, bylo vyobrazení lebek, kostlivců a vůbec dalších symbolů smrti. Římské kostely jsou jich plné. Nepřístupný vstup do krypty ve Svatopetrském chrámě vypadá třeba takhle.

Z katedrály jsme prošli přes oválné náměstí Svatého Petra s vyobrazením různých světových větrů. Ano, další místo od Dana Browna (a jestli ten vítr měl být západní, tak se omlouvám, já vzala východ).

Šupem jsme přeskočili frontu do Vatikánských muzeí díky rezervaci a pak už jsme mohli obdivovat krásy zdobených chodeb a Sixtinskou kapli. Popravdě mnohem víc bychom si celé místo užili bez těch ukrutných davů a procházejícíh komentovaných prohlídek. Nicméně každá chodba a místnost ve Vatikánských muzeích je skvost. Nakonec byla samotná Sixtinská kaple docela zklamáním. Nesmí se tam fotit, je tam tisíc lidí. Postaví vás do prostoru a: buďte zticha, nefoťte, netočte a nestůjte u stěn. Navíc samotný prostor kaple je taková stodola a je až šíleně barevná. Netvrdím, že mě Michelangelovo dílo neohromilo, jen jsem si ho asi nemohla dostatečně vychutnat. Zato taková chodba s mapami všech částí Itálie mě dokonale odzbrojila.

Po vydatné kulturní vložce jsme poobědvali nějaké to panini a vydali se k Andělskému hradu. Tuhle zvláštní kruhovou pevnost jsme prošmejdili křížem krážem, užili si krásný výhled na Řím a nezapomněla jsem vyfotit ani anděla na vršku. Myslíte, že ten meč právě zasouvá do pochvy nebo ho vyndává?

Zbytek dne jsme pak využili k procházce ke Španělských schodům, které byly bohužel v rekonstrukci. Odtud na Piazza del Popolo, do parku kolem Vily Borghese a do baziliky Santa Maria del Popolo, kostela asi nejplnějšího koster a lebek. Všeho z mramoru. DSCN9506

V parku jsme doplnili energii maličkých espressem. A pak už se vydali zpět směrem k Piazza Navona na večeři. Cestou jsme neminuli Berniniho slonka a další z mnoha obelisků.

DSCN9526 DSCN9520

Na véču jsme zase dali pizzu. Já tentokrát sezónní s cuketovými květy.

A zvládli jsme si zmrzlinu. Protože ta italská je prostě nejlepší na celém světě. Já dala kombo citronovou a bazalkovou. Bazalková byla sladká a voňavá, citronová doopravdy kyselá a z pravých italských citrónů. Někdo šklebí tlamu, já si pochutnávám.

DSCN9462 DSCN9464

Poslední den v Římě patřil starověkým památkám a bloudění uličkami čtvrti Tastavere, které pulzují pravou italskou atmosférou, restaurací, krámků a pouličního umění. Ráno nás neminulo koloseum a Palatin, kde najdete vše od opravdu starobylých vykopávek, kde snad sídlil Romulus, přes vrcholné památky jako Forum Romanum až po baziliku v byzantském stylu. To vše na slunci v 25 °C ve stínu, takže jsme se samozřejmě připálili. Asi nemá smysl dodávat, že nám umění starých Římanů vzalo dech. Hlavně pohled shora.

DSCN9633 DSCN9592 DSCN9564 DSCN9613 DSCN9714 DSCN9749

Navíc kvetly pomerančovníky a vůbec nedbaly na to, že mají koruny ještě plné pomerančů (na které k naší smůle nedosáhl ani nejvyšší člen naší výpravy). Pomerančovníky opojně voněly a k tomu nám pózoval mořský racek.

DSCN9707 DSCN9713

Po fyzicky náročném dopoledni jsme se vypravili pro pečivo, sušenou šunku, rajčata a sýr k obědu. To se nám stalo osudným, neb Vojtovo mamince ukradli mobil. A nikdo z nás netuší jak nebo kdy se to stalo. Zažili jsme tedy Řím opravdu z každé stránky. Krádež jsme ale označili jako osud, protože mobil už stejně zlobil. Nechali jsme se ohromit ještě památníkem Vittorio Emanuelle II., což je obrovský monument, který stojí za to obdivovat zvenku, ale zevnitř je o ničem.

Pak jsme se vypravili obdivovat starší památky jako Circus Maximus, a narazili jsme i na starou baziliku u které se stojí fronta na Ústa Pravdy. Frontu na fotku s rukou v puse jsme nestáli. Byla dlouhá a navíc Ústa Pravdy prý dřív bývala vyústěním kanalizace. Já vám nevím, ale strkat ruku do kanálu a říkat pravdu mi přijde při nejmenším nehygienické.

DSCN9838 DSCN9834Cestou k Tibeře do čtvrti Tastavere jsme vzali zmrzlinu. Já jahodovou, protože bez italské jahodové jsem nemohla z Říma odjet.

Čtvrť Tastavere jsme prošmějdili, pak jsme ještě rychle naběhli pokoupit sušenou šunku, sýry a olivy a vrátili si zpět do Tastavere na večeři. Tentokrát těstovinovou. Přítel si vybral lasagne, já gnocchi a celé jsme to zakončili tiramisú.

DSCN9875 DSCN9878 DSCN9879

Večer jsme řádně unavení, ale naprosto spokojení, zabalili a ráno sedli do vlaku směr letiště Fiumicino a pak už frčeli zpátky do Prahy.

Řím mě rozhodně uhranul a ze všech měst, která jsme zatím navštívila, mi nejvíc připomněl Prahu. Ať už množstvím turistů, starobylostí či uličkami. Praze ale chybí ta italská pohoda, nespěchání a chaotičnost. Hromady hospůdek a restaurací na místech, kde jsou u nás obchody s ruskými suvenýry a samozřejmě všudypřítomné pouliční hudební umění, které pozvedne návštěvu města na další úroveň.

Co vám budu povídat, na nákupy bylo přesně nula času. Ale mě tam myslet na oblečení nebo kosmetiku ani nenapadlo. Naprosto jsem si to tam užila. A myslím, že i pro ostatní členy výpravy to byl výborný zážitek.

Co vy a Řím?

Markéta

4 thoughts on “Prázdniny v Římě

1. Zatím jsem nebyla, ale moc bych se tam snad letos chtěla podívat 🙂 Díky za krásný report, i když jsem křesťanka, tak mě nejvíc lákají antické památky 🙂 můžu se zeptat, kde jste byli ubytováni?